ABECITA POPKONST & FOTO
OM Utställningen "Om vi blundar ser vi kanske ljuset" 6 oktober 2022 till 7 maj 2023
"Även om jag känt att jag alltid har mörkret nära kräver det sitt mod att orka ta steget ut i det och våga vara kvar. Stanna där och sluta ögonen."
Mörker och ljus - två fundamentala motsatser som alltid har fascinerat. Kampen för att ta sig ur mörkret, att orka, att våga, att vilja, kan ibland bli övermäktig. Ljuset och lättnaden som kommer med det, ger lugn och lyfter oss. Emelie Paulsson presenterar i sin första stora utställning bilder som är tagna under en personlig läkningsprocess. Hennes fotograferande har varit ett stöd genom tider av depression. Utställningen visar på mörker, men också på en längtan efter ljus.
Emelie är fotograf, nyligen utbildad på Fotoskolan Jönköping, som med sin utställning vill dela sina egna upplevelser kring ämnet om psykisk ohälsa som ung.
"Dessa fotografier har lett mig ut på en, vid vissa tillfällen, ofrivillig läkningsresa. Jag har i efterhand förstått att det föddes ur en känsla av att vara trött på att bara överleva och en längtan av att vara här, känna livet i mig. För i många år upplevde jag det som att bit för bit av mig själv stals på vägen. Det var så lite kvar av mig att jag inte längre visste vem jag var. Konsten är för mig som ett slags pussel som läggs i ett försök att sakta hämta hem sig själv igen. När mörkret stundom rivit i mig har jag tvingat mig själv att vara kvar med hopp om att det också måste finnas ljus."